Zastrašujuće otkriće: Čudnovati kljunari protiv svoje volje na antidepresivima

08/11/2018 - 13:27

Čudnovati kljunari, koji žive u zagađenim vodama nedaleko od australijskog grada Melburna možda su izloženi antidepresivima, a u organizam ih unose uobičajenom dnevnom ishranom - insektima i paucima, pokazala je studija.

Foto: Ilustracija

Foto: Ilustacija

Analizom uginulih insekata i pauka iz šest melburnskih potoka, naučnici su otkrili tragove 69 različitih vrsta ekova, pokazali su rezultati studije.

Naučnici su pojasnili da se ljekovi prenose lancem ishrane. Insektima se hrane pauci, a oni su hrana čudnovatim kljunarima.

Ljekovi su u potoke dospjeli putem pogona za pročišćenje otpadnih voda koji ne uspijevaju da uklone sve štetne supstance koje konzumiraju ljudi. Neki stižu kroz septičke jame ili propusne vodovodne i kanalizacijske cijevi.

Voda iz potoka i potočića oko Melbournea, čak i iz onih s vrlo malo otpadnih, sadržala je "cio koktel liekova", rekli su istraživači, ne skrivajući da su neprijatno iznenađeni.

Ovo je prvo istraživanje u svijetu koje upućuje na to da u lancu ishrane postoji niz farmaceutskih materija i da neke životinje mogu biti izložene i polovini dnevne doze antidepresiva koja se propisuje ljudima, rekla je rukovodilac studije Erin Ričmond.

Studija je pokazala da se "brojni ljekovi u tragovima zadržavaju u organizmima vodenih beskičmenjaka, ali i u vodenim tokovima odakle se ulivaju u kopnena područja koja ih okružuju. Tu ih konzumiraju pauci, ptice, šišmiši...", objasnila je Ričmond.

"Antidepresivi su ljekovi izvorno namijenjeni otklanjanju depresije kod ljudi, čiji su simptomi potištenost, bezvoljnost, tuga, beznađe, očaj i manjak energije", rekao je koautor studije Majkl Grejs.

"Sada kada smo otkrili ljekove namijenjene ljudima u organizmima životinja, moramo da pokušamo da otkrijemo kakav učinak oni na njih imaju i u kolikoj im mjeri štete", kazao je Grejs.

Rezultati studije naučnika sa univerziteta Monaš u Melburnu objavljeni su u časopisu Nature Communications, prenosi N1.

Pročitajte i ovo: